Μέχρι την καθιέρωση των ατμοκίνητων πλοίων στο τέλος περίπου του 19ου αι., στις Ελληνικές θάλασσες κυριαρχούσαν τα ξύλινα ιστιοφόρα. Τα καράβια αυτά, εξυπηρετούσαν πότε το εμπόριο και τη μεταφορά, πότε την πειρατεία και πότε τις θαλάσσιες πολεμικές συγκρούσεις. Καθώς η ναυπήγησή τους ήταν πολύ χρονοβόρα και πολυέξοδη, συνήθως κατά τη διάρκεια της ζωής τους είχαν διαφορετικές χρήσεις, προσαρμοζόμενα στις ανάγκες της κάθε εποχής. Για παράδειγμα πολλά ελληνικά εμπορικά πλοία, μετατράπηκαν σε πολεμικά κατά την επανάσταση του ’21.
Ανάλογα με τον αρχικό σκοπό για τον οποίο προοριζόταν, τα καράβια διέφεραν ως προς το μέγεθος και το σχήμα του σκάφους, τον αριθμό των καταρτιών αλλά και το είδος των πανιών τους. Τα επιμέρους χαρακτηριστικά αυτά, αποκρυσταλλώθηκαν σταδιακά σε συγκεκριμένους τύπους ιστιοφόρων, κάθε ένας από τους οποίους εμφάνιζε διάφορες παραλλαγές.